Saturday, June 17, 2017

Imbang Masa

Balik rumah mama cakap
"Dah lama tak nampak Siti, asyik spend time dengan Rohingya je"

Datang sekolah pelajar cakap,
"Alah, cikgu selalu dekat rumah cikgu kan, lepak lah dengan kitorang pulak. Kitorang ni adik-adik cikgu tau"

Wei

haha

Kabut pula aku rasa.

Tak tahu tang mana yang aku berat sebelahkan?

Aku rasa aku dah usaha sehabis baik untuk seimbangkan masa yang diluangkan,
bila dengar macam ni rasa macam nak nangis.
Masih terasa terkejar-kejar dek masa.
Dikejar masa atau mengejar masa.
Entah.

Bila pening mengimbangkan masa,
Mungkin aku kena imbangkan balik keutamaan.
Bukankah seharusnya keutamaan bagiku adalah Mama Ayah?

Maka, bilamana sampai mama cakap macam tu,
aku terasa sungguh.
Walaupun aku rasa aku dah balik dan spend lebih masa dengan mama ayah.
Apa lagi sebenarnya yang tak kena?

Mungkin masa yang diluangkan tak berkualiti walaupun berkuantiti?
Ya, aku kerap dengan telefon juga membalas mesej-mesej yang perlu dijawab segera.
Itulah, kerja sampai ke rumah.
Kerja masih dibawa sampai ke dalam rumah.

Ya Allah.

Bagaimana.
Dua-dua adalah keperluan. Keutamaan.
Tutup telefon habis-habisan?
Demi mama ayah.

Mungkin ya.


No comments:

Post a Comment

karya kak jah