Tuesday, February 28, 2017

Gangguan Seksual Kanak-kanak

Why I take this seriously like tiba-tiba?

Gangguan seksual boleh terjadi oleh atau kepada sesiapa pun, tanpa kita sangka, seorang ustaz atau kawan-kawan yang sok-sok alim?

Pernah dengar atau terkejut macam tak percaya tak; seorang lelaki alim agama sentiasa menjadi imam lah apa lah, rupa-rupanya, sebenarnya dia seorang Gay?

Mesti kita ada rasa macam marah kan? "Ee belajar agama tapi Gay" marahnya macam tak boleh terima 'kebodohan' apakah ini?

Barangkali mereka-mereka ini pernah menjadi mangsa gangguan seksual semasa mereka berusia kanak-kanak lagi. Boleh percaya?

Ini lah betapa besarnya realiti kes gangguan seksual kanak-kanak yang telah lama berlaku sebenarnya. Sehinggalah sekarang. Apa yang terjadi sekarang adalah berikutan apa yang telah berlaku kepada mereka yang lalu. Dan kitarannya terus beterusan...

Kenapa macam sekarang baru benda ni kita tahu?

Sebab adat dan syarat dalam masyarakat kita dulu yang sangat taboo. Bercakap tentang seks atau sentuhan-sentuhan yang tak dibenarkan adalah diharamkan dan memalukan sama sekali. Jangan bincang! Jangan bercakap tentang nya! Senyap! Shush! Sebab tu budak-budak pun takut dan tak tahu nak ceritakan masalah seksual yang dihadapinya.
Dan sekarang, kita berada di generasi yang sangat infomatif dan berteknologi tinggi, anak muda kita mula tak segan nak bercerita kepada masyarakat melalui sosial media apa yang dia buat di hari-harinya, info-info yang kita dapat pantas dikongsikan dan dimaklumi sesama sendiri. Makanya baru lah sekarang kita nampak kempen ini sedang berjalan dan diwar-warkan oleh badan-badan bukan kerajaan (bukan kerajaan k, jangan berharap sangat pada kerajaan).

Ketahuilah perkara ini boleh berlaku dimana-mana sahaja, khususnya di institusi-institusi pendidikan kita hantar anak-anak kita belajar dan juga rumah kita sendiri. Harus ingat, kebanyakan kes yang berlaku adalah dalam kalangan keluarga sendiri. Minta tok jaga, minta pakcik jagakan, tu yang bahaya tu.

____________________________________________________

Bila ada benda macam ni mesti kita cepat suspicious (mengagak-agak) bila nampak seorang dewasa dengan kanak-kanak.
Kadang-kadang orang yang dah bila jadi sensitif dengan perkara ni, ibubapa bersama anak pun mereka boleh jadi sangsi.
Sama lah bila bab lelaki dan perempuan berduaan, mesti dah fikir macam-macam, rupa-rupanya mereka adik-beradik.

Aku pun macam tu juga. Jadi sangat risau bila seorang ustaz rapat sangat dengan budak kecil.
Pegang-pegang pipi tudung dia cium dia sayang dia.
Bila dah tahap macam ni (bukan confirm lagi) kena datang dekat dengan budak tu.
Tanya-tanya soalan yang bukan gaya detektif tapi soalan mesra.
Aku cukup risau betul.

Benda ni dah lama dah, bukan baru lagi.
Tapi dah tiba masanya kita jadi sensitif dengan perkara-perkara seksual macam ni.
Perkara sensitif lagi disenyapkan lagi orang boleh ambil kesempatan.
Perkara sensitif harus dibicarakan bersama.

Monday, February 27, 2017

Tudung

Tudung bukan sekadar kain
Tudung bukan sekadar lambang maruah

Maruah aku tidak terletak pada tudung.
Tidak aku memakainya hanya kerana sebahagian daripada agamaku
Tidak aku memakainya hanya kerana sebahagian daripada hukum

Jadi, kenapa aku memakainya?

Kerana tudung adalah diriku
Tudung membawa kesederhanaan dalam diri ku
Tudung itu menyederhanakan aku
Tudung memberi kehidupan yang jimat dan minimal

Ya, sejak kecil bermula umur 11 tahun aku minta dikerudungkan
Sejujurnya bukan sebab nak jadi macam kakak-kakak aku yang lain
Tapi masa kecil tu hanya ingin tahu apa perasaan memakai tudung ini

Entah untuk kata ajaib atau tidak ajaib,
Tapi aku suka rambut aku tidak dilihat
Ya, rambut adalah asetku, tiara ku
Memakai tudung bukan untuk menutup tiara itu dan hanya membenarkan yang 'berhak' tu sahaja melihatnya
Tidak
Tapi tiara itu yang berbentuk sekian sekian berwarna sekian sekian
itu menandakan ciri-ciri aku
Dan aku tak mahu orang mengagak aku dari jauh melalui rambut
Tapi terus hadir ke aku dan kenal aku
Apa aku di dalam bukan di luar

Tudung tu best
Tudung itu aku

Tudung yang macam mana?
Aku tidak berbunga, hanya bertaman hijau kebiruan
Tudung aku tidak reti pula melilit-lilit
Bukan tidak reti, malah tidak minat nak belajar sama sekali,
Tudung itu sederhana
Tudung itu mudah dan memudahkan
Maka, hanya tudung bawal tiada corak gempak yang kau suka
Kita tak sama
Kenapa kau bertudung juga aku tidak tahu
Maaf aku hanya tahu apa aku bertudung
___________________________________
Terima kasih yang menghadiahkan tudung shawl yang aku tak tahu bila aku akan pakai

Wednesday, February 15, 2017

My Break Up Story 2

Following from the previoussss post tu,
I'm very shocked your mom called me, suddenly.
Why?


So the conversation goes on and on in whatsapp,
on.... where to meet, even until the day...

But, I really cannot make it, from KL to Damansara? Malam-malam travel that far, tapi mama aku pun bagi -_- (sebab nak tahu cerita hahahah)
But still, ridiculous for me to travel sacrifice a night, dah lah kereta pun tak semengah nak travel jauh-jauh, please don't force me.


Aunty, saya pun dah pening siapa nak jumpa siapa sebenarnya.

Whatever the story or the reason is, saya takkan terima balik, meskipun MLM hahahaha


Tuesday, February 14, 2017

Integrasi Kaum dalam Masyarakat Malaysia


Dari kecil aku sekolah kebangsaan (atau sekolah melayu?) sehingga SPM,
Selepas SPM ayah membuka jalan untuk aku ke institusi pendidikan swasta, halnya bertujuan untuk belajar daripada kepelbagaian kaum.

Weh, aku tak rasis.
Baru-baru ini aku mendapati sukar untuk bekerjasama dengan berlainan kaum, khususnya kaum Cina.

Pada mula-mula lagi aku dah mendapati gaji pokok aku rendah berbanding rakan Cina yang lain, malah ada Melayu lain juga lebih rendah (sebenarnya tak boleh tengok perjanjian orang lain tapi semua gaya-gaya naif pun semua kasi tengok lol). Sebelum aku turunkan tanda tangan dokumen perjanjian bekerja tu, dengan gigih aku tanya
"Why others' salary is higher than mine?".
HR berkata: "The salary is allocate by experience and the interview."
"But they all seem... don't know what I'm talking about the nutrition issues."
"Actually you all are not allowed to see each others' document"
Tapi aku mengambil tindakan tak kesah sebab teringat ada kawan Cina dari Singapura kata kaum Cina di Malaysia tertindas.
Walaupun aku sebenarnya tak nampak dimana ketindasannya, aku hanya mengangguk waktu itu.
Bercakap soal kaum selalu dianggap topik yang sensitif, "Jangan sebut! Shhh!"
Hakikatnya masing-masing hanya nak percaya apa yang dia percaya
Katanya 'Takut' bergaduh, nampak macam solusi keamanan - walhal dalam diri masing-masing ingin diluahkan dan dibicarakan bersama
Apa kita ni sebenarnya?

Masing-masing sebenarnya sangsi sesama sendiri,
Di mulut katanya "Sorang cina/melayu buat tak bermakna semua cina/melayu macam tu juga" Di matanya pula Nila setitik tetap rosak susu sebelanga

Apakah ini berpunca dengan cara kita disekolahkan sejak kecil?
Sekolah vernakular dan sekolah kebangsaan.
Dua-dua cina di sini nyata berbeza



Friday, February 3, 2017

Kahwin kerana Agama?

Kahwin kerana Agama tu maksud aku:
Kau kahwin sebab kau rasa kau memenuhi Syarat Wajib Kahwin
Kau kahwin sebab kau rasa dah termasuk hukum seorang yang wajib kahwin
Kau kahwin sebab agama lelaki/perempuan tu nampak bagus
Kau kahwin sebab kau rasa kau dah cukup ilmu agama (?)
Atau atas sebab-sebab suci seperti "Nak ikut Sunnah".

Apa yang kita nak ikut Sunnah, boleh jadi tak Sunnah dah, bilamana benda jadi menyusahkan orang lain, walaupun dia meminta-minta tolong orang lain permudahkan.

Aku tahu it's a noble act.
Tapi perkahwinan ni lebih daripada semata-mata kerana agama.
Mental. 
Melalui cara kita menguruskan sekecil-kecil perkara dalam rutin harian kita
Akhlak, Perangai...

Nak tahu kau ni dah boleh kahwin ke belum?
Kau hidup, tak menyusahkan orang lain untuk sekecil perkara.
Perkara yang kau sendiri patut boleh buat, tapi asyik minta tolong orang lain, itu menyusahkan tahu?

Pandai lahirkan zuriat, pandai beri agama semua, tapi pengurusan anak; orang lain kena buat, siapa lagi kalau bukan mak ayah sendiri pula tu. Sedih sebenarnya. Sayang seribu kali sayang.
Bagaimana entah khalifah yang ingin dibentuknya

Ya perkahwinan itu sunnah,
tapi perkahwinan tu bukan fikir
sekepala ke tak sekepala
sekutu ke tak sekutu
sekufu ke tak sekufu
Takdir Tuhan atau tak
Jodoh ke bukan

Bukan

Tapi Kau bersedia kah mengambil langkah kehidupan yang seterusnya?