Tuesday, July 26, 2016

Graduated


Pertama sekali,
Bersyukur ke hadrat ilahi aku tidak bernikah semasa belajar. Angan-angan dan hajat yang hangat teramat sewaktu tahun ke-2 dulu untuk bernikah dengan seseorang itu tidak tercapai, Alhamdulillah Allah tak makbulkan doa aku yang immature itu.
Di akhir-akhir pengajian ini, segulung ijazah ini membuka mata aku atas tanggungjawab yang sangat besar kepada permasalahan-permasalahan yang sangat besar. Tanggungjawab ini membawa aku fikir jauh daripada berimaginasi mahligai indah tu.
Ternyata, realiti hidup ini terlalu rumit. Hidup takkan selalu indah, takkan selalunya sengsara..
Ternyata, kita menghampiri ke akhir-akhir kehidupan kita kian kiamat yang hampir dekat.

Genggaman ijazah itu sebenarnya bukan sekadar tanda kejayaan, ianya merupakan genggaman tanggungjawab yang amat besar bagi mahasiswa kepada masyarakat.
Graduasi ini hanya permulaan bagi yang masih tak kenal dunia.

Dan bagi aku bukanlah tak bermakna, cuma menyambut tamatnya pengajian secara official (rasmi), sedangkan kita dah memang habis sejak jawab last payyper tu. Jadi, orang dah celebrate lama dah. Kegembiraan yang aku nampak adalah dapat jumpa kawan-kawan balik tapi, rupanya ada juga yang tak dapat jumpa  , mereka bergraduasi tahun depan sebab tak habis jawab kesemua paper. Stress belajar tu beb. Teguhlah.

Bila fikir balik tentang sepanjang pengajian ni, kalau kau ada rasa teruk, masa belajo tu lah ada orang nak bercinta dengan kita, masa tu lah ada kawan yang nak musuh dengan kita. Dan masa tu lah aku join usrah untuk tak hadam benda2 bodoh tu hahaha. Kadang-kadang rasa menyesal kenapalah aku hadap dengan benda2 ni, tapi kakak aku kata
"Biasalah, cuma benda tu datang sekarang, kalau tak sekarang nanti kau kena hadap juga benda-benda nih"

Bersyukur sepatutnya sebab tak berkahwin semasa belajar. Sebab masa masuk final year tu lah baru sedar banyak sangat benda kita kena buat untuk selesaikan masalah dunia ni walaupun sedikit demi sedikit sebelum kita mati digelar jenazah. Masyarakat memerlukan kita.
Lebih-lebih lagi buat kita si pemegang ijazah

Maka, Ijazah aku ini, Ijazah Sains Sarjana Muda dalam Pemakanan dengan Kepujian (BSc. in Nutrition with Honours) adalah untuk masyarakatku !
Maka, tahniah kepada semua yang menjayakan ini secara terang atau berdiam. Sebab tu mortar board ke bawah sikit sampai 'tertutup' muka bagi menghormati kalian semua.
Semoga Tuhan memberkati kita semua.

Keraian ini hanya sementara, dunia yang sebenar bermula.
Realitinya sangat rumit.

So what's next? Bagai kera lah aku kalau asal 'habis' belajar, "dah boleh kahwin dah ni".
Jika begitu saja kehidupan, kera di hutan juga hidup bah.
Dunia musnah bukan kerana orang jahat, tapi kerana ramai orang baik lagi bijaksana (graduan) berdiam diri selepas tamat graduasi.
Bangkit untuk mereka yang tak dapat langsung ke universiti.

It's payback time!
Dan belajar sampai mati

23 July 2016, Saturday
PICC

No comments:

Post a Comment

karya kak jah