Thursday, December 24, 2015

Movie Terbaik Indonesia

"Tenggelamnya Kapal Van Der Widjck"
-Cari di Pencurimovie-

"Di Bawah Lindungan Kaabah" 

-dah tak jumpa link-

"Sang Kiai" - Sejarah + Ketuhanan

https://www.youtube.com/watch?v=G4uDWQkbdhc

"Sang Pencerah" 
https://www.youtube.com/watch?v=mmhpBPt6yTE

Sang Murabbi

https://www.youtube.com/watch?v=olOfolz8TiI

"Alangkah Lucunya Negeri Ini"
https://www.youtube.com/watch?v=Ci0SV5IxN5U
 smile
"Surga yang Tak Dirindukan" 
http://youtu.be/2KXXYjEGiCM

"Tanah Surga Katanya"
https://www.youtube.com/watch?v=CJTbXVMpDBI

"Laskar Pelangi"
https://www.youtube.com/watch?v=wAWBaWYE0E0

Ma'rifat Cinta -
https://www.youtube.com/watch?v=_BjGKDVzOiY

Dalam Mihrab Cinta
https://www.youtube.com/watch?v=T6tW7ai_--E

Cinta Suci Zahrana
https://www.youtube.com/watch?v=bCpdlX2-wtc

Penjuru 5 Santri (2015)
https://www.youtube.com/watch?v=KICawRnfEG0

Ayah Mengapa Aku Berbeda
https://www.youtube.com/watch?v=wTJeE1IuvVg

Tanda Tanya (?)
https://www.youtube.com/watch?v=GNEHSOuCZgA

Tanah Air Beta
https://www.youtube.com/watch?v=v_vQt0drRfM

Berbagi Suami
https://www.youtube.com/watch?v=1qqntyNKMKM

Ketika Tuhan Jatuh Cinta
https://www.youtube.com/watch?v=ckPFStyaAbA

Sampai Ujung Dunia
https://www.youtube.com/watch?v=K72qsJ4iTWk

Sebelum Pagi Terulang Kembali
https://www.youtube.com/watch?v=pSIaS12jVuI

Ruma Maida
https://www.youtube.com/watch?v=WETvhvEikKU

Friday, December 11, 2015

Aktivis kah kau?


"Aktivis di UK tak macam Aktivis di Malaysia.
Di sini muslim ke non-muslim, sangat aktif, sangat care tentang apa yang diorang perjuangkan. Mereka SEDAR.
Ada satu event tu akak join tentang donate untuk Palestine,
Akak tak angkat tangan pun masa tu.
Orang tu datang kat kitorang, suruh kitorang donate jugak.
Kalau tengok tu memang macam dia paksa, pada kita tak eloklah paksa donate kan?
Tapi memang faham lah tengok diorang sangat serius, kesedaran diorang sangat tinggi."

Kata kakak itu.

Orang kita kak, sibuk nak tengok orang tu sombong ke tak, ada ciri-ciri riak ke tak.
Itulah, "Risaukan perkara temeh kita takkan maju."


"Terrorists!" Londoners weeping and shouting at Parliament over #SyriaVote
Posted by RT UK on Thursday, December 3, 2015
or

https://www.facebook.com/video.php?v=1551150825174795 

Abai Politik

Buta Politik , tak kesah politik bagus ke?


"Kalau tak suka aku sila keluar dari hidupku"


I used to stick to this kind of... 'Quote' like years ago.

"Kalau kau tak suka, kau boleh unfriend, unfollow."

When I looked back,
Hm, sombongnya aku.
Kau pikir kau menteri ke ? "Siapa tak suka sila keluar Malaysia" hha
...
...
Maksud aku, kita tak cukup matang untuk menerima orang-orang yang Allah hantarkan.
Allah hantar mereka bersebab, untuk "memetik sabar kita hingga kontang" (tiru ayat kak Fynn Jamal)
Baik buruk mereka adalah ujian bagi kita,
Mereka puji atau kutuk kita juga ujian bagi kita.
Aku percaya kehadiran mereka adalah  mengimbangkan keadaan yang aku perlu hidup.
Aku perlu tahu, ada orang yang begitu ada orang yang begini.
Ada yang suka ada yang tidak suka.
Sebab mereka begitu lain-lain, dapatan mereka lain-lain.
Cara hidup dan fikir mereka lain-lain.
Sungguh kan manusia itu lain setiap daripadanya?
Adanya mereka aku lebih mengerti hidup biar bagaimanapun mereka.
Hidup ini tidak hitam tidak putih.

"Tuhan, jangan kau izin aku lupa
Jangan kau biarkan aku mendepang dada,
Pasakkan hatiku pada kaki,
Paksakanku tunduk sehingga mati"
(Fynn Jamal, Terbang Tunduk)

Saban kini, bila didatangi si pemetik sabar,
Dua perkara ingin aku kongsikan, sentiasalah berucap
"Saya minta maaf"
dan
"Terima kasih"
Meskipun kita salah atau benar.

Bahkan harus kita sedari tiada siapa yang benar-benar salah, tiada siapa yang benar-benar betul, itu semua perspektif.
Yang ada hanya Tuhan itu pasti.
Maka tundukkan saja hatimu itu,
Kau tak akan rugi apa-apa.
Bahkan bisa dijadikan pedoman.
Ingat, datangnya mereka bukan untuk dipersia-siakan.

Nampak suci, nampak good-good, is not our goal.
The only one that we have to please is Allah.

Monday, December 7, 2015

'Bible'

The Holy Quran Experiment

By Pranksters

Cheese Bread

Cheese Bread

Pao de QueijoHow To Make The Best Cheese Bread In A Blender & It's Gluten Free (via FlavCity )Full video here: http://taste.md/1Lg8ifN
Posted by Tastemade on Saturday, October 10, 2015

Tuesday, December 1, 2015

'Ritual' Bola Sepak

"Bagi kita bola sepak hanyalah sejenis sukan. Tapi di Eropah, kelab-kelab bolasepak adalah diasaskan dengan ideologi, visi, agama, sejarah atau identiti budaya masing-masing.
Di Scotland ada 2 kelab berseteru di Bandaraya Glasgow yang digelar 'Old Firm' iaitu Glasgow Celtic dan Glasgow Rangers yang masing-masing membawa ideologi Kristian Katolik dan Kristian Protestan.
Di England ada Liverpool dan Manchester United, kelab yang mewakili persaingan ekonomi 2 bandar (Liverpool bandar pelabuhan, Manchester terkenal dengan perindstrian).
Di Jerman ada St. Pauli, kelab far-leftist dengan ideologi punk.
Dan di Israel ada Beitar Jerusalem."
-Naim Mohd Yusuf-
We've been warned (5:82)


"Here we are, the most racist football team in the country"The full story of Beitar Jerusalem: http://gu.com/p/4eeev
Posted by Guardian football on Tuesday, November 24, 2015

Pelawak realiti


Orang yang pandai melawak ni biasanya lebih memahami realiti. Sebab tu orang gelak kepada lawak-lawak realiti. Perkara-perkara ironi.
Bila dia tahu ada perubahan yang harus dibuat tapi melebihi batasan kemampuannya, dia hanya mampu gelakkan saja


Charlie Chaplin's incredible speechWatch this timeless speech from Charlie Chaplin which couldn't be more relevant today. Taken from his 1940 movie The Great Dictator, Charlie delivers a hair raising speech that we should all take a moment to think about! The man famous for not speaking, comes up with one of the greatest speeches ever. Capable Men
Posted by Capable Men on Friday, September 4, 2015

Satu lagi tentang ENGLISH people. This is so funny and IRONI.

Love the Indian accent. That's how we all talk back home :-) enjoy
Posted by Vikas Rajput on Tuesday, 16 June 2015
 

Untuk Yang Patah Hati

Kepada manusia-manusia yang patah hati dengan manusia yang lainnya,
La Tahzan Tak payah bersedih,
Mereka pergi mereka tak perlukan kau
Dan kau tak perlukan mereka
Jadi siapa yang memerlukan engkau?
Anak yatim perlukan kau
Anak jalanan perlukan kau
Orang miskin perlukan kau
Orang pelarian perlukan kau
Jiran lapar perlukan kau
Masyarakat perlukan kau
Keluarga kau perlukan kau
Mak Bapak kau perlukan kau
Terpulanglah mau jadi hantu mau jadi buaya mau jadi manusia yang saling memerlukan manusia lainnya.

Korra: True freedom and Balance

Zaheer: "True freedom can only be achieved when the present governments are torn down."
Korra: "That wont bring balance! it will throw the world into chaos!"
Zaheer: "Exactly, the natural order is disorder.
New growth cannot exist without first the destruction of the old" ??
Just because chaos is the natural state does not mean chaos = balance. Balance, by definition, is somewhere in the middle between chaos and perfect order. The Avatar (Korra) is supposed to bring balance, not chaos, so Zaheer has no basis for criticizing Korra or any other Avatar for failing to bring the chaos he desires. By preventing the world from falling into chaos, the Avatars have indeed done their job and kept balance (as long as they also do not let it fall into perfect order either, e.g. the tyranny of Fire Lord Ozai or the monarchy of pinched-face Earth Queen).
Since chaos is the natural state, it is the best state for the world to be in. Here Zaheer makes a leap in logic and moral philosophy that is indefensible. Just because something is natural does not mean it is best. Chaos is just chaos. It doesn't promote "the flourishing of all things" or whatever your personal definition of "best" is.

-Adapted from: https://www.reddit.com/r/TheLastAirbender/comments/2cm0ok/why_zaheer_is_wrong/ -

Gol Hidup

Matlamat Hidup.
Matlamat hidup sebagai manusia, aku mengerti,
kita berkehendakkan sesuatu yang sangat tepat,
Yang sangat tepat dengan apa yang kita impikan.
Seorang sahabat aku dan seorang teman dalam usrah aku juga,
tentang mendapatkan apa yang kita impikan,
jangan putus doa kepada Tuhan,
Terus doa dan teruskan asa,
sehinggalah mendapat apa yang kita hendak sesuatu itu.
Sesuatu contoh yang diberikan adalah kereta.
Jenama apa, warna apa, target bila, dsb.
Itulah meskipun aku dengar mereka berjaya mendapatkan apa yang mereka impikan,
itu bukan satu kejutan buat aku walaupun aku tahu aku patut terkejut seperti orang lain atas 'keajaiban' itu.
Aku tak tahu mengapa tapi terdetik rasa sedih bila dengar itu,
Aku sedih kalau aku dalam situasi itu atau aku sedih dengan ideologi itu.
Situasi yang terlalu menginginkan sesuatu yang tepat dengan apa yang kita impikan.
Bukanlah aku kata mereka itu salah,
cuma mungkin karakter aku adalah "go with the flow",
no matter what my situation is right now,
I'm OK with it, I will adapt with it, it improves me, so I like it.
Being rich, or have a car, being known or have good husband
are not my goals in life.
Because, I think,
I was been taught that the ultimate goal of us as a 'servant' (talking in Islamic context) is Redha Allah,
melalui dengan meredhai keadaan, dengan apa yang ada dan apa yang Dia kurniakan kepada aku, untuk aku.
Bukanlah dengan tidak berbuat apa.
Seperti ayahanda, dalam usaha mencari rezeki halal dan menyelesaikan tanggungjawab sebagai seorang bapa kerana menyedari keberadaannya sebagai hamba Tuhan,
Dengan tidak semena-mena Tuhan kurniakan ayahanda rezeki yang mencukupi untuk seluruh anak-anaknya malah anak-anak angkatnya.
Ayahanda menjadi hebat dimata manusia lain bukanlah sahaja kerana ayahanda yang pintar,
tetapi niat atau matlamat ayahanda, adalah serba redha Allah taala.
Ayahanda memang tak sibuk dunia, ayah sibuk akhirat,
selalu ke masjid setiap solat lima waktu, awal waktu, mendengar ceramah,
Kalau orang tak kenal ayahanda pasti dilihat hanya seorang lelaki jalanan berbaju pagoda bercucuk tanam itu sumber pendapatan.
Mungkin kerana bukan dunia yang dia pinta Allah beri juga.
Kini, aku menangis atas niat suci ayah.
Contoh terbaik paling dekat dengan aku.
Mama kata mana nak cari lelaki macam ni dah. oh, lagi menangis.
So, my 'dunia' goal?
I feel my responsibility as a nutritionist.
To serve those yang underprivileged.
Getting paid or not is not the issue,
All humans deserve our health service.
Tuhan seru.
Forever, a traveler.