Tuesday, March 13, 2012

Arahan sama, Tindakan berbeza =='

 

Tersebutlah alkisah seorang yang digelar BAPA. ya, dia sudah tua, dia sedang nazak! hampir nak bertemu ajal. Dia ni seorang ahli perniagaan, 2 orang anakny pn ahli perniagaan jugak. dua2 baik akhlak takde masalah.

Sebelum si bapa ni meninggal dunia, beliau meninggalkan dua wasiat / pesanan kalau nak perniagaan tu terus maju macam si bapa. yakni :

1. Janganlah kamu menagih hutang kepada orang yang berhutang dengan kamu.
2. Jangan kamu biarkan dirimu terkena pancaran cahaya matahari.

kedua-dua orang anak ni ingat pesanan yang sama ni! Diorang dua2 ikut wasiat ni! Dua2 anak yang baik! tapi, fahaman yang berbeza. so, cara diorang bertindak pun berbeza jugak.

Lepas si bapa meninggal dunia.

Si adik punye perniagaan jatuh! hanpir muflis! gulung tikar, tutup tirai, bentang sejadah je la jawabnye. hoho. 
Tapi! si abang ni punye perniagaan , bisnes paling mantop! Maju giler, pintu kedai selalu bukak, tikar pn tak gulung2..

si, ibu ni tanye la sorang2. "apehal ngan kome berdua ni? mak tgk kome ikut je wasiat arwah ayah kome, tp mcm mane sorg cem hagham sorg lg ok pulak?" heee camtu la bunyikny =_='

CERITA ADIK
dengan gaya yang runsingnya, sakai2..
"Mak, ayah kate jangan mintak hutang dekat orang yang berhutang dengan saya. So, saya bagi je la duit, tp saya tak mintak pun balik"
"Ayah kate lagi jangan kene matahari kan? cube mak bace balik atas tu.. majok saya taww :'3 so, saya selalu la naik teksi, naik beca la.. kene a bayar duit tambang tu. ish!"

aterr... abg kamu tu camne pulak boleh sukses sokmo??

CERITA ABANG
dengan gaya yang smart , macho dan tenangnya...
"pfffttt adek ni. tu a tak paham. dengo citer abg ni! MWAHAHA. [eh, abg dy tak bongkak tau :D]"
"Camni, ayah kan kate jangan mintak hutang. So, abang tak benarkan sesape pun berhutang dengan abang. so, abang buat la bisnes jenis 'Cash and Carry'. so, selesai a semudah ABC."
"Seken, Ayah kan kate jgn kene pancaran matahari. So, abg keluar la awal pagi kerja sebelum matahari terbit lagi! dan balik rumah selepas matahari terbenam. kan tak kene cahaya matahari!"

Faham tak faham tak?

Setiap arahan yang diberikan tak menyekat kita untuk melebarkan sayap dengan lebih luas! [eh? tak paham tak paham ==']
emmmmm

Arahan yang diberi tak bermaksud untuk menyekat kita daripada bertindak bijak. means, tak bermakna followwww je. PAHAM TAK PAHAM TAK? saya rasa anda dan saya telah paham dengan sendirinya. hihi. kan kan?

Harap berguna!
AMIN

"Engko bile bosa nnti ingat posanan bapak nih. Kang bapak da takdo, kosian pulak den nengok"
"Den coba pak :] den coba"


Apala anak aku yang soghang ni jadi bile beso nnti :/

















KAKJAH
-CNP from Sir Husni Preach :D-

3 comments:

  1. haah laa...lupe..haha ;P (dah la dok dpn skali cmne la leh lupe)

    ReplyDelete

karya kak jah