Friday, December 30, 2011

MARIA (True Story about her)

ni novel..or kitab? both ok la?

Title : MARIA
Time Beli :  Disember 2010
Time Habis bace : Disember 2010 gak hhe
Tempat Beli : Promo outside MPH, Alamanda Putrajaya
Pembeli a.k.a pembayar hhe: Abg Kish belanja :D
Publisher : PTS islamic 
Ketebalan Buku : x la tebal sgt.. medium laa
Harga : RM 18.00/ RM20.00
Genre : Love, Religion, Open Mind Book, TRUE STORY

 

sinopsis dy
Maria adalah gadis Jerman bermazhab Katolik. Mengharungi liku-liku hidup sebagai anak kepada ibu yang fanatik pada mazhab itu, sedangkan ayahnya seorang ateis. Namun, kehendak Allah mengatasi segalanya. Pertemuaannya dengan pemuda Mesir membuka episod pergelutan tiga penjuru , Islam-Kristian-Ateis. Abdul Wahab, pemuda Mesir yang belajar di Jerman berjaya menarik Maria ke jalan Allah akhirnya memilih Maria sebagai calon isteri selepas kematian tunangnya, Salwa. 

Pada saat itu juga, Maria memutuskan hubungan kasihnya dengan pemuda Turki bernama Muhammad yang sudah hilang pegangan Islamnya. Hubungan antara Abdul Wahab dan Maria diuji apabila Abdul Wahab mendapat berita Salwa sebenarnya masih hidup. Maria terperangkap antara cinta dan pengorbanan di samping tekanan daripada ibu dan adiknya. Mampukah Maria terus berdiri atas niat murni demi Islam yang dianutinya tanpa Abdul Wahab di sisi? Mampukah dia terus hidup dalam mengharungi kemelut akidah dan tekanan keluarganya?
____________________________________________________________________

Aku nyer 'Sinopsis' hha :
Pada aku buku ni sesuai untuk org yg betul2 nk carik ilmu, betul2 nk kuatkan iman, betul2 nk kuatkan aqidah sebagai seorg islam. bukan bace nk cinta2. hhe

Aku bace buku ni x leh benti doe, nnti tergugat iman woo. 
bnyk pertanyaan drpd maria nk cabar org islam cam abdul wahab, biar x leh jwb soalan tu au, bile x leh jwb soalan tu, kite akan terpikir, ye x ye gak en? GILE. jgn camtu. tergugat aqidah kite dah. kene bace smpai jawapan yg Abdul Wahab bagi tu. baru release.au..  cam ak ckp YES! pdn mke ko ! hha xD

ak bce pertanyaan tu.. mencabar gak o. bygkan kalau soalan tu ditanyakan kat kite sebagai seorg islam boleh ke kite nk jwb tu? mmg tergugat iman doe kalau x reti jawab, aku ni da jenis x reti nk explain lebihh dalam. almaklum la, x cukup ilmu. hhu

Ilmu xkan pernah cukup. so,.. keep filling in our brain with knowledgement. 
Abdul Wahab power a, bible pn dy kaji. bg tau a perenggan, page bape.. bace. 
paderi Maxwell kot? ha.. dy masok islam sbb kalah debat ngan Abdul Wahab.hhu

Yang keduanya, buku ni sedarkan kite gak, yg Lifestyle kite ni..totally cam ikot Barat.. kalu dlm buku tu, contoh negara islam yg telah dibudayakan barat, Turki. Assume that, Turki is equal to Malaysia. pergghhh lebih kurg. btul gak... 
cam hipokrit jugak rseny, say Islam, but watcha doin? dancing, drunking, gambling,..
all those kind of small stuff that unfortunately we doing it without noticing it. ceith huh! (cam betol je) (kate x elok ikut barat, tp ckp BI) =.=. BI ni mmg terpakse la anda. hha its da jd international language. mmg kene a. bahasa x jadik masalah aa.. kalau nk ckp ak sokong barat gk sbb pakai bi -,-. its made easier to communicate. thats all. tol laa.., kalu kite nk berdakwah ngan org ingres x kan nk pki bahse melayu -,- hha.

citer2 sume ni betol! pstu Maria citer psl idup yg dy lalui kat penulis terkenal kat Turki :


Emine atau Aminah Uzqan Syenlikoghu
Universiti Al-Azhar, Fakulti Usuluddin. - (Kak Jannah) ;D  


BEST gak Buku ni!
Hajar Rating Moon : 3 1/2 Moon!! not star hha

Yang da bace,
KAKJAH

No comments:

Post a Comment

karya kak jah