Friday, December 16, 2011

Friend.Do U LOVE them deeply?truely?really?

Sebenarnya kan, dalam kite bersahabat dengan member kite lain..
Cuba tanya diri kita, kita betul betul sayang ke member kita?
Jgn tipu diri. cube pikir2 balikk..

bwh2 ni semua yg aku tak buat untuk member yg aku syg .. 

member kau buat salah, kau tegur tak?
member kau dlm keadaan berdosa, kau tegur tak?
member kau tak pakai tudung, kau tegur tak?
member kau berkapel, kau tegur tak?
member kau ...nenenenenet... kau tegur tak?

kalau kau tak buat, makne ny kau sepesen je ngan member kau..
kau lah yang rasa dosa, macam kau yang buat dosa tu..
kau lah yang rasa dosa, tak pakai tudung tu,
kau lah yang rasa dosa, dengan kapel tu,
kau lah yang rasa dosa, dengan membiarkan kawan 'ksyangan' kau dalam dosa.

ISH! aku tau! Dan aku pasti dorg pun tahu bende tu salah! 

Maksudnye ape tu? ape tu? DIORANG TAK SAYANG KAU. Tegur je lahh.. Ingatkan balek.. Bende ni jgn dibuat maen. walaupun dy ckp "Jah, aku mmg camni jah. ak tahu dosa pahle sume yer aku dah tahu. tapi aku nk camni gak. kau jgn tegur ak lakk..." kau tegur je, nnti dosanya tak la rse sgt.

Aku.. aku tak mampu, sbb aku takut kalau diorang sakit hati ngan aku...

Maksudnya ape tu? kau tak cukup 'sayang' member kau.. weh weh weh, member yg baek terima teguran la wehh.. Orang yg berakal menerima dan meminta teguran a wehh.. ape? Kalau dia tak nak terima, udah. maknenye bodoh le tu.. sekadar kau tegur pn cukup. atleast, beban dosa dia tu kau tak tanggung. da tegur tu, tawakal je.. kita bukan Tuhan nk ubah member teros baik camtu je... kau doa jer dia dapat hidayah lepas tegur tu.. dah. terlepas satu beban dakwah . 

mm.. yang tak suke nye, aku yang kene balek. 
"Jangan jah, lambat laun mane tau kau pun cam aku jugak... aku gelak ko balek kang."

Kau pun same bengong. member kau tu tak reti ramal mase depan. da la bodoh tak nak terima teguran, nk cakap camtu pulak ade hak ke? tak kan. Bende tu kau tak perlu risau. Allah lagi Maha Mengetahui. Doa banyak2 kau tak jadi cam member kau.. ckp camni :"Aku dan kau tak tahu ape jadi mase depan. So, ape yang berlaku sekarang , sekaranglah aku tego! Cube kalau kau mati esok, sempat ke aku nk tegor! Sempat ke aku nak bersihkan dosa yg aku tanggung yg dosa tu dtgny drpd kau!"

Kalau yang. "eleh, kau pun takde baik mane. nk tego2 pulak." ??

K'mon a. even mualaf yg baru pun tidak dihalang untuk berdakwah. sesiapa pun boleh berdakwah, wlpn takde sijil ustazah =='. igt, tanggungjawab setiap manusia, Amar Makruf Nahi Munkar. kau cakap je "Aku, kawan kau. Aku tego kau ni sbb aku sayang kau. Sbb kau buat bende tk baek kau tahu tak? kau tak tahu kan? sbb tu ak tego kau. then, kau nampak aku bt tak baek, kau tego pulak aku. Kalau betul kite adalah kawan, kau terima tegur aku, aku terima tegur kau. ok?"

Nampak mendamaikan. hahha

Kau tak kesian ke ngan member2 kau tu tgh dalam sesat.. ha? buat dosa,,.. pastu kau pulak membutakan mata cam tak nampak je ape yg dorg buat.
so. sebenarnya kau sayang member ke tak?

Sayangg,.................. tak? ENTAH.... T____________________________T"

^^- sentiasa dalam dilema .. huarghhh

apakah jalan terbaik? Tegur.

Bole tak aku cakap aku tak sayang member ak. so biarlah. bole tak bole tak?
kalau kau tak sayang member, kau dosa jugak. sebab tak sayang saudara semuslim dengan kau. 
Semua org Islam kene bersatu berpadu! barulah non-muslim nampak the True Muslim yg macam mane sebenarny.. :D

yang hmmmmmmmmmmmmmmmmmmm,
KAK JAH
=='

No comments:

Post a Comment

karya kak jah