Friday, December 30, 2011

Ana Uhibbuki Fillah OKU

Cinta OKU?

baru2 ni.. baru jer! baru kenal tau lelaki ni.
tak lame pn kenal rasenyer,.. dia terus tulis ayat yg ak x paam. -,-
iaitu .. "Ana uhibbuki fillah". utk org jati msia cam aku ni.. of kos la kan x paham..
so, ak pn tanye la abg ak dah lelaki tu tak nak bg tau...

maksudnya ialah : Aku mencintaimu kerana Allah.
mm... jika anda jadi saya, anda terkejut?
ye la... org cam aku ni kan tak selawa rakan2 sy yg lain... pelik ler ade org ckp camtu..
so, jika aku jadi aku lahh.. ak agak terpedaya dgn ayat itu...
tapi! masih ada waswas "betul ke laki ni?"
cam... ye lah tak sampai seminggu pn kenal. -,-" senget

dgn bantuan kakak2 dan abg ku yg sgt sayang akan aku,
dgn mencampur adukkan nasihat2 mereka yg berbeza-beza .. @_@ 

Abg Kish : hanya boleh diucapkan oleh seorang suami kepada isteri ! (tegasnya..)
Kak Tim : Jantan mane ckp kat ko camtu?!!
Kak Ila : Jangan terpedaya dek! ckp kat dy elok2 yg ko tak nak.


im decide to : biar je a dy ni. mls nk pk. da a SPM nk dekat.
lagipun ak da target nk lelaki kat U nnti. lagi variasi !

baiklah, dgn berbahasa arab, tidaklah melambangkan cinta islamik anda itu.
nampakny lelaki ni dah salah gunakan ayat tersebut. =,="
kesian bini dy nanti. daaa x spesel ayat itu..


ok. mgkin sampai sini korg pk ak suke kat laki tu,
walhal... hmm


ok! berbalik kpd motif title post ini ialah.. Cinta OKU.
a.k.a.. Cinta Orang Kurang Upaya.
Contohnya.. cam abg aku, Abang Kish.

berikut adalah perbualan kitorg dlm kereta.. :D


 "Dik.. ade org suke kamu ye?"


 "ohh .. abg tau.."

 "Dik... abang kish pn bercinta jugak.. tp.. cinta abg ni.. cinta OKU. kamu tau x?"

 "mestilah x.. x paham.. nape OKU? kurang upaya?"

 "ye. kurang upaya. abang kish... cinta kat seorang perempuan ni.. apabila abg kish cinta kat perempuan tu, abg kish x bg tau kat dy. abg kish tau, yg betulnya abg kish kene jumpa ayah dy terus. tp... abg kish x mampu lagi. sebab, abg kish x upaya memikul tanggungjawab lagi.. abg kish x mampu mencari mata wang sendiri lagi... abg kish ni.. masih kosong. SE-sehn pn tarak! No Money, No Talk! hahha..."

"O.. abg ckp je la kat perempuan tu dulu.. abg suke dy. nnti x terlepas la.."

"Dik.. jodoh tu.. Allah yang tentukan. kalau terlepas xpe, mgkin ade yg lebih baik. meh sini abg ajar kamu mcm CINTA YANG BAIK + SUCI Lagi ISLAMIK .. tu.."

 "ok :D"

 "cube tgk Abang Meor. (abg ipar ku) dia... cintakan kak ila kamu tu kann.. dy tak cakap i lap u, u lap me kat kak ila.. dy terus jumpa ayah.. cakap.. Saya nak kawin dgn Noor Halila Binti Hamzah. maka.. apabila wali kamu memegang tangan suami.. bermakna, suami itu rela menanggung dosa2 kamu, memikul tanggungjawab yg berat, sehidup semati, dunia akhirat itulah inilah apelah.. barulah benar.. dia mencintai kamu betul2 cintanya itu pada kamu melalui perbuatan. dik.. setakat 'ana uhibbuki fillah' dah cinta islamik ke dik?"

 "ade la siket siket... hha"

"Setakat melalui lafaz, bukan cinta islamik dah dik. lafaz itulah seperti jarum yg dicucuk ke hati kamu oleh Syaitan. tak kiralah dalam bahse arab ke.. endon ke.. parsi ke.. jawa sekali pon  Nauzubillah. so, abg nk ckp kat sini.. kalau lelaki tu.. betul2 cinta kamu Kerana ALLAH TAALA.. dia akan terus jumpa ayah. Faham? boleh terima?


 "Ok! FAHAM ! BOLEH Sangat sangat sangat!"

sebenany.. panjang perbualan kami. igt2 lupa la.. x( 
oh ni! sblm terlupa..


 "Kahwin itu mudah. tapi, tak boleh dipermudah-mudahkan.."


 "Tak boleh dipermudah-mudahkan? maksudny?"


 "Maksudny... nak kahwin tu mudah. dgn lafaz sighah nyer.. itu ini. jgn dipermudahkan mksdny.. senang2 je lafaz kan talak mcm tu je.. pastu.. kawen lagi dan lagi..."


 "oo.."

ok dah! sekarang ak yakin! dan ak faham! Alhamdulillah...
kenape Islam mengajar kita untuk Cinta setelah berkahwin. :DD
aaaaaaaaaaaaaaaaaa!!!! SO GLAD!!! 
SAYANG GILER2 kat abg kish!! kalau tak.. ak x sedar! isk isk isk..


mmm... sblm ni.. ak kurg phm mcm mane nk Cinta selepas perkahwinan itu ye?
mcm... boleh ke jadik? 
sbb.. mate ak skrg .. tgk kat kawan2 semua.. dah bercinta sblm kawen. 
fine a.. ade la yg tahan lame tu.. ade je jugak tukar2 org camtu je...
dan dah mindset yg Cinta tu timbul sebelum kawen.
baru ak tau. itu konspirasi gaye barat. cinta sblm kawen. blah la kau barat! 
WEKKKKKKKK!!!
aaaa.... .ade kene mgena ke? --'


ahh.. mane nk carik lelaki cam abg meor ye? xD hha !

jk jk!


ak harap org islam sekarang, tidaklah menganggap islam tu kejam!
"nk  bercinta pn xboleh! da mmg fitrah manusia kan cinta tu suke same suke!"
er... cik.. puan.. sesungguhnya apa yg telah diajarkan dalam Islam itu adalah lebih indah. sempurna. malah ajarannya adalah yg Terbaek utk umat Rasulullah SAW! .. Itu lah! puan sendiri yg tak terokai Islam itu dgn mendalam! 
ceith! ak pulakkk -,-

Kalau ak tak bagi tahu abang ak, mesti ak antara perempuan yang bodoh terima pelawaan cinta dia tu.
Bak kate Hakim (KP KUSESS!) :

"Aku rase org tu tak layak untuk mencintai manusia lain, selagi dia tidak meletakkan cinta yg tinggi kepada Allah S.W.T terlebih dahulu.."


TABIK!!!


TRiMAS.
ilmu dikongsi bersama oleh,
KAK JAH!

No comments:

Post a Comment

karya kak jah