Friday, November 5, 2010

Rokok I~~~

ape hukum rokok sbenany? 
ade 2 hukum!
1. Makruh.
2. Haram.
yang haram :
Bile seseorang itu mule mencuba rokok.
yang makruh : 
dy terus merokok, tp, ade usaha untuk cube berhenti. 

Haram lagi!:
orang itu teruskan merokok, dan xde usaha nk berhenti.

Ilmu oleh,
.Muhammad Harith.

igt! BERILMU, BERAMAL, BERBAKTI~
ITULAH PEGANGAN SEKOLAH KITA~

Mama : yah. yah. nape ye org x berhenti rokok . walaupun da tau effect dy?
Ayah : .... ...  da dy x selalu g masjid. masjid kan slalu ade iklan, rokok tu haram.
kalau ad yg nampak pn, bt2 x nampak je la... -,- (slumber~)

Monday, September 6, 2010

Hukum Rambut panjang?

AYAH!
Ketika lepak di depan TB (TV)

Aku : yah.. oh ayah bomm. perempuan rambut panjang hukumnye sunnah ek?

Ayah : (sekadar hangguk)

Aku : yah! lelaki rambut panjang?

Ayah : (x berkate, bermakne malas nk layan xD)

Shira : a'a! ape hukumnye yah?!

Ayah : hukumye? potong le rambut tu...

=,=" itu lah jawapan yg best. :D

Betol x? 
yang mencari ke'betul'an.
HAJAR

Riwayat Ramadhan =='

Time sahur ...
6/9/2010

Riwayat Ramadhan org Melayu Jawa :

 Ayah pn berkata : Kalau time akhir2 puasa ni.. kalau ikut riwayat nenek moyang ayah.. orang yg mati ni, nk balik.lepas tgk anak cucu mereka, balik la mereka ke kubur masing2..
Sebab tu, org dulu2 ckp jangan menyapu dalam rumah. tepi2 tingkap. tapi, g la solat terawih..kan rumahnya org jawo tinggi dikit.. ya.. ialah.. tingkap nya pun, dari ujung rambut ingga ujung khaki... Jangan sapu tepi2 tu! nanti org mati yg ngintai tu tercocok matenyaaa.. . ya.. kasihan dong sama nenek moyang kitak. 
(da rupe indon pulak =,=")

Ayah pn bercerita lagi : Itulah org kita. ape yg dah nabi tinggal kan dah cukup sempurna untuk dipertanggungjawabkan kepada kite. tapi, itu la zaman tok-tok alim, buat cerita untuk pengajaran kite sebenanye. tapi, kite ambek citer je. pengajaran nye? udah lupe.. cerita tu yg takut2 kan kite. boleh jadi khurafat gitu! mm.. x semua mitos boleh dipercayai nenek moyang kite ni. 

Walau apa pun, nk percaya ke x, rujuk hadis Nabi yg sahih atau al-quran utk tentukan kebenarannya. okies?!





udah.. mm.. malas a nk sapu umah . ngee! xP hha


Yang dipercayai,
HAJAR

Friday, June 4, 2010

Kemaruk Bola 2010

Fuh!
FOOTBALL FEVER kan?!
memang mangat ah..
terutamanya org laki.. khehe..
berstatus kan suami, abang, bapa, pekerja, bujang dan sebagainya..
semua GILE bola.

x ketinggalan, pompuan pn ade jugak en?

syok tgk org tendang bola,
slide sane slide sini,
terjatoh (bab ni ak gelak sian.. hhe)
bunyik wisel.. 
bla bla bla bla..

TAPI. KORANG IGT X?
cerita sama seperti 4 tahun lalu. 
Football Fever + Israel ceroboh Afghanistan.
kali ini, 
Football Fever  + Israel serang Gaza, halang bantuan kemanusiaan


umat islam dilalaikan dgn FOOTBALL yg kite sume agung2 kan.
dey.. kate nk halang Israel, boikot2.. :P
ckp cam keling.. (bak kate sarahey)
tp, bli gak T-shirt2 , bola2, sanggop hang cenggitu..

bab org islam tgh lalai ni lah, org Israel serang penduduk Gaza.
FootBall Fever merupakan opportunity kepada mereka.
kite dah lupe saudara seISLAM kite sedang di tindas, di pukul, di cabut nyawa mereka!
tapi, sayang ny.. kite lupe nk doakan utk mereka.

walaupun kite x mampu angkat senjata serang direct, 
tetapi igtlah, senjata yang paling mujarab dan berkesan .
DOA, SENJATA MUKMIN.

tp, melakukan 2 perkara dalam 1 mase mmg x berkesan. xde maknenyer ...
berdoa selamat kan GAZA, tp bli barang israel,
same je la maksudny,
ILMU TANPA AMAL, IBARAT NASI LEMAK TANPA SAMBAL.
(credit to abang .. sape name dy? hhe)

mcD 
KFC
dah ah tohhhhhhhhh.............................................

Dengarkan ini.. :D ~~~
K'Naan - Waving Flag. A song for them 


Yang cube nk bg tau,
HAJAR

You are what you EAT

Firman Allah yang bermaksud: “Makanlah apa yang telah dikurniakan Allah kepada kamu daripada benda yang halal lagi bersih. Bersyukurlah dengan nikmat-nikmat Allah jika kamu benar-benar menyembah Allah. Sesungguhnya Allah hanya mengharamkan kepada kamu memakan bangkai, darah, daging babi dan binatang sembelihan bukan kerana Allah. Maka, sesiapa yang di dalam keadaan yang terpaksa memakannya, sedang dia tidak sengaja dalam mencarinya, sesungguhnya Allah maha pengampun lagi maha penyayang.” 
(Surah al-Nahl, ayat 114-115)

Makanan mempengaruhi kite.
Tapi, setiap yg kite makan tu, kene pasti, halal atau tidak. jgn maen sangap e masuk perot. nnti doa susah nk di makbulkan Allah.

Kadang2 mmg ade cop Halal,JAKIM yg dah dicertificatekan.. 
tp.. korg tau x, kandungan yg dlm makanan tu?.. x.. so..
sila rujuk dulu..
contohny cam perwarna 'yg disahkan' pastu ade kod.. seperti :
E133, E322 ... E??? .. etc.. a..
ade uruf 'E' depan tu..
tau x mende kejadahny kod tu?
ade makneny..

tp, x sume kod tu tak halal, certain2 je..
kalau jumpe kod2 bwh ni, jgn makan.. da, ni x halal, senang citer.. :
  • E322
  • E150
  • E133 - cth : London Swissroll, gula2 Mint Plus (dulu menjadi feveret o.. tp x slalu bli :P)
  • E171
  • E102 - pewarna minuman
  • E441 - Gelatin. drpd serpihan tulang haiwan.
PEPSI COKE - penghakis..

Perubahan Bermula Daripada Saya, Anda Camne? Berubah la.. 
ceith! xP
so.. jika benar kite mgaku kite Islam,
kite benar2 akan berubah ikut haluan hidup Islam..

Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Tiada bahaya yang lebih dibenci Allah daripada perut yang dipenuhi dan ketat dengan makanan yang halal.”

Yang sedang Cuba berubah,
HAJAR :)